Merelbeke koopt oude tram

maandag, 13 maart, 2017
Merelbeke koopt oude tram

Het gemeentebestuur van Merelbeke heeft een oude tram gekocht. Die wordt maandag 13 maart via uitzonderlijk transport naar de tramstelplaats in het centrum gebracht. Het gaat om een oude PCC-tram uit het begin van de jaren zeventig.

Schroothoop...
“Een tijdje geleden lazen we in de krant dat De Lijn voor dertien oude trams geen plaats meer had”, vertelt Jan Van Damme van de dienst publieke ruimte. De trams zijn uit roulatie gehaald en moeten plaats maken voor de nieuwe albatrostrams. “Na twee jaar zoeken had De Lijn nog geen nieuwe eigenaar gevonden. Ze zouden dus naar de schroothoop gebracht worden. Maar nu het gemeentebestuur onderzoekt hoe we de site van de Tramstelplaats in het centrum van Merelbeke een nieuwe invulling kunnen geven, leek het ons interessant er alvast één van de schroothoop te redden. We hebben hem voor een symbolisch bedrag kunnen kopen.”

Uithangbord
Het is intussen al van in de jaren vijftig geleden dat de laatste tram de tramstelplaats in Merelbeke uitreed. Sindsdien doet de site dienst als parking en de loodsen worden gebruikt als opslagruimte. Maar de gemeente werkt op dit moment aan een visie om de plek een nieuwe invulling te geven. De oude tram kan daarbij dienen als uithangbord en zal ook herinneren aan de geschiedenis van de plek.